علی لشکربلوکی،مسئول بسیج دانشجویی گلستان در یادداشت خود نوشت: عملکرد جزیره ای دستگاه های آموزشی-تربیتی آسیب جدی به نظام تربیتی در کشور وارد می سازد.
به گزارش خبرنگار«دانشجو سلام» ،علی لشکربلوکی مسئول بسیج دانشجویی گلستان در یادداشت خود در خصوص اهمیت و جایگاه حساس نظام تربیتی در کشور نوشته است:
اساسأ شاکله انقلاب اسلامی و نیز تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران در جهت تربیت و تعالی انسان پدید آمد و در این مسیر چه در داخل و چه در خارج کشور پیش برندگی قابل توجهی داشته است از اینرو نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به اهداف و آرمان های عالی انقلاب که می توان تشکیل حکومت جهانی اسلام و ایجاد تمدن نوین اسلامی را از اهداف متعالی آن دانست با هجمه سنگین دشمن در عرصه های مختلف از جمله عرصه جنگ نرم مواجه شده است.
با وجود اینکه مقام معظم رهبری در حوزه نظام تربیتی و در عرصه های مختلف همواره نکات اساسی و کلیدی را به متولیان امر یاد آوری نموده اند،ولی متأسفانه تاکنون مقوله نظام تربیتی در کشور به عنوان موضوعی بنیادی مورد غفلت واقع شده است و غرق شدن در فعل و انفعالات سیاسی و دسته بندی ملت در احزاب و گروهها و حرکت در این مسیر موجب شد از اصل حکومت اسلامی که رسیدن انسان به کمال و تربیت دینی است غافل شویم و در این میان دشمن نیز با تمام قوا و تاکتیک های طراحی شده در جهت مقابله با نظام تربیتی در کشور برآمده است تا به اصطلاح آب را از سرچشمه گل آلود نماید.
با توجه به اینکه دین مبین اسلام همه ابعاد تربیت انسانی را جهت رسیدن به تکامل مورد توجه قرار داده است اما در کشور نظام تربیتی نظام مند که بر اساس آن در مسیر تعالی و تربیت نیروی همطراز انقلاب حرکت نماییم احساس نمی شود و در حال حاضر خلأ مرجع یا دستگاه نظارتی که بتواند انسجام خاصی به دستگاه های آموزشی –تربیتی (آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه و...) بدهد و نقش خود را به خوبی ایفا نماینداحساس می شود البته هرچند شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقش آفرینی در این خصوص گام های موثری برداشته است اما متأسفانه با قرار گرفتن مقوله تربیت و فرهنگ در بستر رفاه زدگی و سیاست زدگی دچار چالش های اساسی شده است که در نهایت غفلت از مسائل تربیتی را در پی داشته است.
لذا این حلقه مفقوده در نظام تربیتی موجب شده است که امروز نهاد مقدس خانواده به عنوان تاثیرگذارترین نهاد تربیتی در کشور مورد هجمه سنگین دشمن در ابعاد مختلف قرار گیرد و با تغییر سبک زندگی و نفوذ اندیشه فمنیست تاحدی اثر گذاری خود را از دست دهد و نتواند در رسیدن به تمدن نوین اسلامی بخوبی نقش آفرینی نماید.
انشقاق موجود نهادهای متولی امر تربیت و نبود ساختاری منسجم بستر سوء استفاده دشمن را فراهم نموده است
از طرفی انشقاق موجود بین دستگاه های مرتبط و نبود ساختاری منسجم در کشور دست به دست هم دادند تا بستر سوء استفاده دشمن فراهم شود و غرب با تمرکز بر سبک زندگی اسلامی و بنیان خانواده روزنه امیدی را جهت فروپاشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از داخل آن هم با کمترین هزینه و بدست خود ملت پیدا کند.
در اینجا لازم است به جایگاه تعلیم و تربیت از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اشاره شود، رهبر معظم انقلاب «خانواده را هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق، سنت ها از نسلی به نسل دیگر می خواند و خانواده را نخستین هسته تعلیم و تربیت معرفی می نماید.»
در این راستا امام راحل(ره) نیز همواره در فرمایشات خود به مقوله تعلیم و تربیت اهتمام جدی داشته اند و دستگاه های تربیتی که دچار سیاست زدگی و غفلت شده اند را بارها مورد انتقاد قرار داده اند و معتقد بودند« اگردانشگاه اسلامی شود جامعه نیز اسلامی خواهد شد .»
عملکرد جزیره ای دستگاه های آموزشی –تربیتی آسیب جدی به نظام تربیتی در کشور وارد می سازد
با مروری به تاریخ پرافتخار انقلاب در می یابیم که نهاد خانواده به عنوان تاثیرگذارترین کانون تربیتی در دهه اول انقلاب بویژه 8 سال دفاع مقدس در تأمین نیروهای انقلابی و متعهد جهت پیش برندگی نظام و تثبیت انقلاب نقش خود را به خوبی ایفا کرده است و با توجه به فعالیت گسترده دشمن در ابعاد مختلف با روش و تاکتیک های گوناگون ، تنها صرف خانواده نمی تواند پاسخگو باشد بلکه دستگاه های دیگر آموزشی-تربیتی نیز باید همگام و هم جهت با خانواده جهت تأمین نیروی همطراز انقلاب در تداوم اهداف نظام و حفظ دستاوردهای انقلاب و پیش برندگی نظام هر کدام نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.
در کلام آخر نیز باید گفت: دنیای غرب امپراطوری رسانه را جهت تربیت و هدایت جامعه خود و نیز جامعه جهانی را جهت نیل به اهداف و منافع سرمایه داری با خوی استکباری در قرن بیست و یکم قرار داده و در این مسیر از کلیه فرایند نظام مند چه در جهت اتخاذ اهداف،روش و تاکتیک ها،تولید محتوا،شناسایی جامعه مخاطب استفاده می کند.
امروز این سوال جدی از مسئولین مطرح می باشد که با وجود ظرفیت های گوناگوناگون در کشور چرا:
1-نقش زنان جامعه اسلامی- ایرانی به عنوان سکاندار و محور اصلی تعلیم و تربیت در جامعه (شهر،روستا) چقدر مورد توجه قرار گرفته است؟
2- تا چه اندازه شاهد نفوذ اندیشه فمنیستی و ترویج سبک زندگی غرب با نگرش زن غربی به عنوان زن الگو در جهت تخریب جایگاه زن اسلامی-ایرانی(نقش مادر، همسر و...) می باشیم؟
3- با توجه به عدم انسجام در حوزه تعلیم و تربیت تا چه اندازه جریان سکولار توانسته است در متن جامعه رخنه کند؟
4- آیا امروز علی رغم ضریب هوشی بالای نسل جوان، کاهش سطح مسئولیت پذیری، مهارت فردی و اجتماعی و ...را نمی توان ناشی از عدم آگاهی بخشی خانواده ها به این نسل دانست؟
5-آیا انشقاق های موجود نهادهای متولی امر تعلیم و تربیت بستر نفوذ دشمن را فراهم ننموده است؟
6- چرا با وجود تمام مشکلات و توطئه های دشمنان در قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس خانواده توانست نقش خود را بخوبی ایفا نماید ولی امروز شاهد کمرنگ شدن آن می باشیم؟
حال نکته مهم اینجاست، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ظرفیت های بالقوه و مولفه های قدرت نرم از جمله وجود رهبری مقتدر، آموزه های دینی، ایثار، شهادت، فرهنگ غنای اسلامی مسیر تعالی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی را با جدیت دنبال می کند، آیا امروز این توجه لازم نیست که مسئولین در مقابل هجمه سنگین و نفوذ دشمن برون مرزی به فکر فرایند نظام مند در راستای انسجام بخشی دستگاه های تربیتی و آموزشی و برطرف نمودن دغدغه های دلسوران نظام در کشور برآیند؟!!
انتهای پیام
توجه!