علی امیدی از آرزوهایی گفت که نه در آن فن جدیدی بود و نه حرفه! معضل هزینه خوابگاهها و درد دلی که برای برخی از دانشجویان خوابگاهی سنگین تمام شده است.
علی امیدی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی چمران گرگان در مصاحبه با پایگاه خبری دانشجو سلام؛ از آرزوی دانشجویانی گفت که برای آموزشی که منجر به حرفه ای مفید در جامعه شود گفت. وی با اشاره به برخی معضلات آموزشی و مالی این دانشکده در سطح شهرستان، خواستار رفع نگرانی شهریه ای که دانشجویان بابت خوابگاهی که از آن استفاده ای نکردند شد.
لطفا مقدمتا خودتون رو معرفی کنید و اینکه از چه زمانی وارد این عرصه شده اید؟
بنده علی امیدی فرمانده بسیج دانشجویی دانشکده فنی و حرفه ای شهید چمران گرگان هستم که این مسئولیت از سال 98 برعهده این جانب گذاشته شده است.
در ابتدا و مقدمتا جا داره یادی کنیم از شهیدان حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده که یکی اسطوره عرصه جنگ و دیگری دانشمند فنی در بخش های دفاعی و هسته ای بودند. میشه گفت شهید فخریزاده یکی از مدیران خلاق و برجسته این مرز و بوم بود که نقش بسزایی در ارتقاء توان دفاعی و بازدارندگی کشور داشت و ناجوانمردانه مورد هجمه تروریستهای بزدل قرار گرفت و به شهادت رسید.
ترور دانشمندان فنی ایرانی، نمادی از شکست دشمنان انقلاب اسلامی در برابر پیشرفتهای علمی، سیاسی، دفاعی و... است که آنان را به انتقام جویی از ملت مقاوم ایران اسلامی با این نوع از جنایتهای کثیف وادار کرده است. دشمنان دانند که با شهادت فخری زادهها، هیچ خللی در اراده ملت ایران در مسیر توسعه و پیشرفت ایجاد نخواهد شد و البته انتقامی سخت در انتظار آنان خواهد بود.
بنده ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به محضر حضرت، ولی عصر (ارواحنا فداه)، فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای (مد ظله العالی)، خانواده گرانقدر آن شهید، برای این شهید عزیز همنشینی با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برای بازماندگان صبر جزیل از درگاه ایزد منان مسالت دارم.
شما به عنوان یک فعال دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه ای نقش و جایگاه این نوع دانشگاه ها را در اشتغال و صنعت و پیشرفت کشور را چگونه می بینید؟
قطعا دانشکده های فنی نقش مهمی در پیشرفت صنعتی هر کشوری دارد و معمولا سیاستمداران و رهبران واقعی یک کشور به دنبال ایجاد ساز و کار علمی در راستای پیشرفت و رفاه و اشتغال مردمان خود هستند. شاید بتوان گفت مساله دانشکده های فنی در سالهای اخیر توجه بهتری بدان شد اگرچه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما همه مسئولین در نقش این دانشگاه ها در تقویت بنیان تولید ملی و خودکفایی یک نظر هستند.
بد نیست در این باره توجه شما را به کلامی از مقام معظم رهبری معطوف نمایم که می فرمایند: باید آنچنان برنامه ريزي كنيد كه مجموع كساني كه در آينده وارد كارهاي دبيرستاني مي شوند درصد كمتر متعلق به دبيرستان ها و درصد بيشتر متعلق به هنرستان هاي فني و حرفه اي باشد
يكى از كارهاى ديگرى هم كه حالا من اينجا يادداشت كردم كه بر عهدهى مسئولين دولتى است، توسعهى مهارت هاست. اين هنرستانهاى فنى و صنعتى، اين دانشگاههاى علمى- كاربردى، اين فنى- حرفه اىها، آموزشكدههاى فنى- حرفه اى، بايد توسعه پيدا كند. ما به علم احتياج داريم، اما به پنجهى كارآمد هم احتياج داريم. يكى از كارهاى اساسى به نظر من اين است كه در زمينهى صنعت و كشاورزى بايستى كار كنيم.
آیا بر اساس این بیان آموزش های فنی و حرفه ای در قسمت ها و لایه های پایین دستی مردم نیز قابل استفاده می باشد؟
بله، پایه و اساس فنی و حرفه ای در کشور آموزش تمام اقشار مردم به ویژه دانشجویان مستعد می باشد. بررسی های انجام شده در سطوح ملی وبین المللی مبین این مدعاست که بالغ بر80 درصد مشاغل کنونی چه درایران وچه درجهان مستلزم آموزش های فنی وحرفه ای ومهارتی می باشد.
اساسا ظهور اقتصاد دانش محور در کشورهای صنعتی در دهه آخر قرن گذشته و به دنبال آن در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین نشان داد که سرمایه انسانی نقشی محوری در توفیق این کشورها برای ورود به اقتصاد جدید ایفاء نموده است.
به علاوه می توان گفت که آموزشهای فنی وحرفه ای به دلیل توام نمودن آموزشهای نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگردانش مدار برخوردار می باشند.
یعنی آموزش های فنی و حرفه ای یک رابطه دوسویه با نیروی انسانی دارد؟ یعنی به اعتقاد شما آموزش های فنی و حرفه ای نقشی هم در تربیت نیروی انسانی دارد؟
بله دقیقا، اين آموزشها راه ميان بري در مسير تربيت نيروي انساني نیزبه شمار مي روند، چرا كه از يك سوبا توجه به بهره مندي اين آموزشها از مباني علمي و استفاده از روشهاي پذيرفته شده آموزشهاي كلاسيك راه خود را از يادگيري بر مبناي تجربه عملي صرف جدا كرده وازاين طريق راه درازمدت و غير علمي اين نوع فراگيري را كوتاه نموده و اين توانايي را در آموزش ديده فراهم مي کنند تا به تواند خود را در مقابل تغييرات تكنولوژيكي به آساني هماهنگ نمايد.
اين آموزشها با توام نمودن آموزشهاي نظري و عملي اين امكان را براي آموزش ديده فراهم مي نمايند كه همسويي بيشتري با نيازهاي بازار كار داشته و از اين طريق امكان بيشتري براي جذب آنها در فعاليتهاي اقتصادي- اجتماعي فراهم گردد.
آیا وضعیت کنونی دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور را مطلوب می بینید؟
متاسفانه باید بگویم به علت مدیریت ناصحیح و بی تدبیر امروزه در تمامی دانشکده های فنی و حرفه ای، شاهد کمبود امکانات رفاهی و آموزشی هستیم. آن هم فقط به علت طمع پایان ناپذیر مدیران عالی رتبه برای جذب دانشجوی بیشتر و یا کسب درامد و بنگاهی کردن دانشکده ها از طریق پذیرش بیش از حد ظرفیت شعبات. به طوری که تعداد کافی کلاس و تجهیزات کارگاهی و خوابگاه و حتی صندلی برای این حجم از ورودی موجود نمیباشد.
متاسفانه به علت نداشتن سیستم پالایش به روز آموزشی مقامات بالادست در این دانشکده ها، ما امروزه شاهد ناکارامد بودن سرفصلهای اموزشی هستیم به طوری که امروزه در حال ورود به سال 2021 میلادی هستیم اما متاسفانه مباحث و سر فصلهای آموزشی و تجهیزات معیوب کارگاهها در تمامی رشته های این دانشکده ها متعلق به 20 سال پیش هستند. به عنوان مثال در رشته های مهندسی کامپیوتر که یکی از شاخص ترین رشته های فنی و حرفه ای است که باید مطابق علم روز دنیا باشد اما متاسفانه به علت سرفصلهای آموزشی تاریخ گذشته و کارگاه های معیوب و فاقد تجهیزات در این رشته، دانشجویان خروجی، برای بازار کار، ناکارامد تلقی میشوند و باید دغدغه این که چیز جدیدی را در سالیان تحصیل یاد نگرفته اند داشته باشند. آنان بعد از فارق التحصیلی به جای این که مهندس علم خود باشند باید چندین سال با دستمزد بسیار ناچیز برای دیگران شاگردی کنند تا به سطوح متوسطه کاری برسند.
در زمینه سیستم های اداری و مدیریتی برخی از دانشکده های فنی و حرفه ای باز هم به علت ناملایمتی مدیران عالی رتبه بالا و عدم حمایت از دانشجویان شاهد سیستم های اداری و سیستم حمایتی فشلی هستیم. به عنوان مثال برخی اساتیدی که به واسطه همین دانشجویان که دستمزد و حقوق از دولت دریافت میکنند زمانی که دانشجو برای رفع یک مشکل فنی پیش امده به انها مراجعه میکنند به طرق مختلفی دانشجو را گمراه کرده و به اصطلاح خودمانی : دانشجو را میپیچانند و از انجام وظیفه خود در قبال دانشجویان ارباب رجوع طفره میروند! اگرچه این مورد برای همه اساتید و کارمندان صادق نیست اما نبود سیستم حمایتی از دانشجویان یکی از نقاط ضعف جدی در دانشکده های فنی است.
وضعیت کنونی دانشجویان دانشکده فنی پس از شیوع ویروس کرونا چگونه است؟ آیا این ویروس موجب شده که کارگاه ها تعطیل شوند؟
متاسفانه با شیوع ویروس کرونا دانشگاه های کل کشور فعالیت خود را به سمت مجازی برد. دانشگاه های فنی بیشترین آسیب را دیدند چراکه بیشتر فعالیت آنان به صورت کارگاهی و حضوری و با کمک استاد برگزار میشد. اما با این حال روندی در حال پیگیری است اما مشکلی که بیشتر با آن روبرو بودیم و بنده وظیفه شرعی و رسمی خودم میدانم که به عنوان نماینده دانشجویان دانشکده شهید چمران گرگان که عده ی زیادی از دانشجویان از بنده خواستار پیگیری این مسئله شدند بیان کنم معضل به شدت پیچیده اخیر خوابگاه های دانشجویی که برای دانشجویان غیر بومی و خوابگاهی این مرکز به وجود امده می باشد. تا انشاالله توفیقی در حل این مشکل حاصل شود.
تمامی دانشجویان غیر بومی دانشکده که نیازمند به استفاده از خوابگاه بودن در هفته اخر بهمن ماه تقریبا در تاریخ 1398/11/25 مبلغ ۶۲۵ هزار تومان به عنوان شهریه یک ترم خوابگاه پرداخت کردن که یک هفته بعد از ورود به خوابگاه یعنی هفته اول اسفند ماه تقرییا در صبح تاریخ ۳/۱۲/۱۳۹۸ به علت شیوع ویروس کرونا سرپرست و پیمانکار خوابگاه تمامی دانشجویان را در همان صبح مجبور به تخیله کردن!
یعنی دانشجویان هزینه خوابگاه را دادند اما از آن بهره نبردند؟
بله، استفاده ای نشد و هزینه ای هم برگردانده نشد. باید بگویم طبق پیگیری که انجام شد بعد از گذشت پنج ماه در اواسط مرداد ۱۳۹۹ پیمانکار خوابگاه به تمامی دانشجویان خبر دادن که به دلیل پرداخت اجاره بهای ساختمان خوابگاه به دانشکده و مصوبه ای که از طرف شورای نظارت بر خوابگاه های استان صادر شده ما توانایی پرداخت ۲۵۰ هزار تومن یعنی تنها ۲۰ درصد از کل پول پرداختی را داریم!
اما متأسفانه زمانی که دانشجویان اصرار بر این داشتن که مصوبه مذکور را ببینند و مستنداتی در اختیار داشته باشند پیمانکار و مسئولین دانشگاهی شانه خالی کردند و هیچ مستندات و مدارکی جهت اثبات ادعای مذکور ارائه ندادند.
اما طی پیگیری های اینجانب و مشورت با جناب اقای بنیاد جوادی مسئول نهاد رهبری سازمان فنی و حرفه ای کشور به این نتیجه رسیدیم که بر اساس تصمیم سازمان فنی و حرفه ای تمامی خوابگاه های مراکز فنی و حرفه ای کشوری چه دولتی و چه پیمانکاری باید ۹۰ درصد از پراداخت اولیه را به تمامی دانشجویان خوابگاهی مرجوع کنند.
که به سبب پیگیریهای مداوم پرونده شکایتی ما به واحد امور مالی و واحد بازرسی سازمان فنی و حرفه ای کل ارجاع داده شد آن هم بعد از پنج ماه آمد و شد و رایزنی اما متاسفانه نمیدانم چرا الان دفتر فنی و حرفه ای کل هم از تصمیم گیری نهایی برای این مشکل سر باز میزند و نزدیک به شش ماه است که امروز و فردا میکنند!
ناگفته نماند که دانشجویان دیگری هیچ اعتمادی به مجموعه دانشگاه ها ندارند و حتی بعضا علت این همه تاخیر را روابط پشت پرده و سیستم اداری نادرست سازمان فنی حرفه ای میدانند که بسیار باعث تاسف است.
بنده خواهش میکنم که شما با نشر این مصاحبه و پیگیری عامل خیری باشید که مشکل دانشجویان این مرکز هرچه زودتر حل شود
چون در جمع این دانشجویان خوابگاهی عزیزانی هستند که بسیار وضع اقتصادی نا به سامانی دارند و حتی بعضی از انها در پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و به شدت نیاز مند این مبلغ پول میباشند!
گفتنی نیست اما وضع به حدی وخیم است که بعضی از دانشجویان این تصمیم را دارن که زمانی که طلب خودشان را از دانشکده دریافت کردند آن را به دوستان نیازمند خود اهدا بکنند.
در پایان سخن و نکته ای دارید بفرمایید
در انتها سخن گوهر بار حضرت امام را داریم که در این باره میفرمایند: {یک توصیه هم به مسئولین عرض میکنیم؛ هم مسئولین و هم فعّالان جوان در عرصهی علم و فنّاوری؛ که دو چیز فراموش نشود: یکی مسئلهی جهش تولید است، که این حیاتی است برای کشور؛ ما بایستی به هر قیمتی هست مسئلهی تولید را دنبال کنیم و به معنای واقعی کلمه جهش برای تولید به وجود بیاوریم؛ یکی هم مسئلهی ساخت و ساز و کار آزمایشگاهی و تولید نیازهای فراوانی است که جوانها در بخشهای آزمایشگاهی این را انشاءاللّه دنبال میکنند.}
بنده از خداوند متعال سعادت ملّت ایران را مسئلت میکنیم. خداوند روح مطهّر امام بزرگوار را شاد کند، ارواح طیّبهی شهیدان عزیز را با پیغمبر محشور کند و انشاءاللّه آنچه را که آرزوهای بزرگ ملّت ایران است تحقّق ببخشد و فرج ولیّعصر (ارواحنا فداه) را انشاءاللّه نزدیک کند.
توجه!