در سال های اخیر پدیده خرید و فروش پایان نامه های دانشجویی همچون ویروسی مخرب آسیب جدی به سیستم ایمنی تولید علم در کشور وارد نموده است به گونه ای که دانشجو با یک تماس تلفنی و بیان موضوع می تواند پایان نامه خود را تهیه نماید که این پدیده ناشایست زنگ خطری برای آموزش عالی کشور می باشد از اینرو تصمیم گرفتیم گفتگویی با اساتید و دانشجویان گلستانی در این خصوص داشته باشیم و علل روی آوردن دانشجویان به خرید و فروش پایان نامه را جویا شویم که با هم می خوانیم.

آفت بیگانگی دانشجویان با مقوله تحقیق و پژوهش به جان مراکز آموزش عالی افتاده است

استاد عبدالقیوم شکاری از اساتید دانشگاه های استان گلستان در این خصوص گفت: هدف از تعریف واحد پایان نامه این است که دانشجو با اصول و روش تحقیق آشنا شود که متأسفانه در جامعه دانشگاهی ما دانشجویان به اهمیت جایگاه تحقیق و پژوهش توجه نمی کنند و در غالب موارد از فرصت پایان نامه به عنوان فرصتی برای یادگیری متدهای روز تحقیق استفاده نکرده و با ساده ترین روش و پرداخت هزینه ای به موسسات، نهادها و کسانی که اقدام به فروش پایان نامه می کنند این فرصت طلایی را از دست می دهند.

استاد شکاری مهمترین پیامد خرید و فروش پایان نامه را کند شدن تولید علم در کشور خواند و تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند در کشور مراکز آموزش عالی به سمت تولید علم حرکت کنند اما متأسفانه هنوز هم از عقاید نظریه پردازان غربی استفاده می کنیم و نظریه پردازی بومی صورت نگرفته است.

وی افزود: دانشجویان ما با مقوله تحقیق و پژوهش بیگانه هستند و این آفتی است که امروز به جان آموزش عالی کشور افتاده است، اگر دانشجویان می دانستند که تحقیق و پژوهش چه ثمرات مثبتی دارد قطعأ سراغ این کار نمی رفتند و این وظیفه اساتید است که دانشجویان را با اهمیت و جایگاه تحقیق و پژوهش آگاه سازند.

برخی اساتید دانشجو را رها و به منابع اینترنتی ارجاع می دهد

شکاری خاطرنشان کرد: از زاویه دیگر نیز باید به این قضیه نگاه کرد و آن هم فعالیت بیش از اندازه اساتید راهنما است تا جایی که برخی از اساتید محترم از دانشجو می خواهند زودتر از پایان نامه خود دفاع کنند تا دانشجویی دیگر جایگزین این ظرفیت شود و برخی دیگر دانشجو را رها و به منابع اینترنتی ارجاع می دهند و این خود موجب کپی برداری دانشجویان و خرید و فروش پایان نامه می شود.

در ادامه سید سجاد موسوی از دانشجویان فعال استان در خصوص خرید و فروش پایان نامه گفت: متاسفانه کپی برداری علمی و خرید و فروش پایان نامه آسیب جدی به روند تولید علم در کشور وارد می نماید که فضای رخوت و سیاست زدگی بر جنبش نرم افزاری سایه انداخته است و برخی با نگاه ابزاری به دانشجو موجب می شود دانشجو میلی به تحقیق و پژوهش نداشته باشند.

وی تصریح کرد: البته سیاست گذاری غلط در بدنه وزارت علوم و مدیریت دانشگاه ها بی تاثیر نبوده است ماجرای که اوایل دولت یازدهم در انتخاب وزیر علوم و با سرپرست اداره شدن دانشگاه ها روی فضای کلی آموزش عالی کشور و روند رشد علمی و تولید علم تأثیر منفی می گذارد.

اکثر پایان نامه های دانشجویی وجوه کاربردی ندارند فقط در انبارهای دانشگاه خاک می خورند

موسوی خاطرنشان کرد: پایان نامه های دانشجویی به سمت مشکلات اساسی کشور هدایت نمی شوند، مشکل اقتصادی داریم چند درصد پایان نامه ها به تبیین آمایش الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه جغرافیایی خود پرداخته اند؟!! هنوز سر اصول علوم انسانی با نظریه پردازی غرب کار می کنیم، چند درصد پایان نامه ها کاربردی است و در راستای مشکلات کشور تحقیق و پژوهش کرده اند؟!!

دانشجوی فعال استان گفت: دستگاه های تصمیم ساز و اجرایی ارتباط خوبی با دانشگاه ندارند باید به جایی برسیم که صنعت، اقتصاد، فرهنگ و ... تمام نیازهایشان را زا دانشگاه تأمین نماید و دانشگاه به سمت بومی سازی علم حرکت نماید.

سیستم کنکور خالی از نو آوری و خلاقیت و سیستمی چهار گزینه ای است

مسعود جعفری شلمزاری از دانشجویان نخبه استان نیز در خصوص این موضوع گفت: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر بیشتر به چشم می خورد سیل دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که به سمت رشته های مختلف دانشگاهی هجوم آورده است.

وی افزود:  سیستم انتخاب دانشجویان برای نشستن بر روی صندلی های دانشگاهی، سیستم کنکور و آزمون های چهار گزینه است، سیستمی که خالی از نوآوری و خلاقیت است و تنها تکیه بر انتخاب چند گزینه ذهنی و بعضا محاسباتی دارد،در مقطع کارشناسی ارشد تنها تکیه بر حفظیات دانشجویات در دوران کارشناسی است و جایی قوه تفکر، تحلیل و پردازش اطلاعات وجود ندارد، تعداد دانشجویان قبولی هم با توجه به شناختی که از این آزمون به دست آمده تقریبا 50-50 است،یعنی کافی است شرکت کنید!

سیستم آموزش تنها تکیه بر حفظیات دارد

دانشجوی نخبه اذعان کرد: در کنار این موضوع، سیستم آموزش بسیاری از دانشگاه ها و سنجش عملکرد دانشجویان سیستم امتحانی است نه پروژه ای، یعنی باز هم نیاز به حفظیات دارد و نه نیازی به تحلیل وجود دارد و نه نیازی به کار گروهی و ارائه نتیجه کار احساس می شود، نتیجه این کار هم جز کور شدن چشمه استعداد در برخی افراد نیست، دانشجویان تنها نیاز به مطالعه در شب امتحان دارند و آن هایی که توانایی و رغبت تقلب را دارند نیز به همان شب نیز نیازی ندارند!

بنده شاهد سیستم تقلبی کاملأ الکترونیک بودم

جعفری تاکید خاطرنشان کرد: خود بنده شاهد سیستم تقلبی کاملاً الکترونیک بوده ام، حتی با وجود ارائه پاسخ نامه ها و پرسشنامه های کد بندی شده همراه با سوالات جابجا شده نیز، شاهد آن بوده ام که در کاری گروهی اطلاعات از داخل سالن امتحان برای تیم IT تقلب خارج از سالن ارسال شده و تیم تهیه پاسخ نامه ها پس از کار فراوان و تهیه پاسخ ها این نتایج را به تیم تهیه کلید داده و پس از کار فراوان و تهیه کلید ها برای پرسشنامه های مختلف، تیم IT دوباره این اطلاعات را برای اعضای تیم تقلب داخل سالن ارسال می کردند، آیا این همه کار گروهی را نمی شد بهتر مدیریت کرد؟؟؟ آیا نمی شد به جای پیچیده تر کردن سیستم پرسشنامه ها، سیستم آموزشی را ارتقا می دادیم؟؟؟

وی تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان در مقاطع مختلف به دلیل ناامیدی به آینده و نبود آینده شغلی، انگیزه خود را از دست داده اند،موج تنش و اضطراب را می توان در میان تمام نسل دانشجو مشاهده کرد. این موج به افزایش مقطع نه تنها کم نمی شود بلکه بیشتر نیز می شود، بسیاری از دانشجویان بر این باورند که هرچه مقطع بالاتر می شود فرصت ها محدود تر می شوند و دستیابی بدان ها سخت تر، شاید بد نباشد به یاد بازی دوران کودکی بیفتیم، تا آنجایی که با یاد دارم می شد بچه ها همراه با آهنگ به دور یک صندلی می چرخیدند و با متوقف شدن آن همه تلاش برای نشستن بر روی آن صندلی داشتند و هرکس که نمی توانست بنشیند حذف می شد! قانون انتخاب طبیعی داروین نیز بر همین منوال است! این است حال و روز افکاری که شب و روی ذهن دانشجویان تحصیلات تکمیلی را پر کرده است. بخور تا خورده نشوی!

بسیاری از دانشجویان بر این باورند که هر چه زودتر درس را تمام کنند و تا صندلی های کار اشغال نشده، باید از دانشگاه خارج شوند، همین امر و نبود سیستم نظارت و حمایتی، سبب شده تا به هر قیمتی بخواهند درس را به اتمام رسانده و از شر! دانشگاه راحت شوند.

جعفری افزود: بسیاری از دانشگاه های این کشور، بی کیفیت و فاقد امکانات هستند،کافی است سری به دانشگاه های کشورهای منطقه بیاندازید و مقایسه ای بین روابط خارجی آن ها، امکانات آزمایشگاهی، فرصت های کاری درون و برون دانشگاهی، امکانات رفاهی، امکانات تغذیه ای و هزاران مورد دیگر با بسیاری از دانشگاه های داخل انجام دهید، کافی است نگاهی به پایگاه های علمی آن ها بیاندازید، در داخل کشور برای چاپ یک مقاله نیاز به چندین ماه تلاش تنها برای رسیدن به مرحله داوری است حال آنکه بسیاری از مجلات معتبر خارجی در مدت 24 ساعت جوابگوی نیاز دانشجویان هستند.

دانشگاه ها در حال تکثیر باکتریولوژیکی هستند

این دانشجوی نخبه اظهار کرد: کیفیت تحصیل در بسیاری از دانشگاه های داخلی واقعا نیازمند تجدید نظر و یا تقویت است، همانطور که بانک ها مانند هاگ قارچ در اقصی نقاط شهر ها رشد می کنند (آن هم به دلیل وجود نقدینگی زیاد در دست مردم و تورم بالا) دانشگاه ها هم در حال تکثیر باکتریولوژیکی هستند،شاید خنده دار باشد اما به نظر می رسد هر بیست دقیقه در ایران (مانند باکتری ها) یک دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی، آموزش آزاد و ... پای به عرصه گیتی می گذارد.

جعفری یاد آور شد: در حال نوشتن این نوشته، به یاد قسمتی از طنز مهران مدیری افتادم که عده ای به زور قصد تهیه دانشجو برای واحد دانشگاهی خود بودند و هر کس را در خیابان می دیدند به زور سوار بر ماشین می کردند و به دانشگاه می بردند، این شاید لبخند بر لبان ما بیاورد اما واقعیت تلخی است که شاید نیاز به ساعت های ریختن اشک داشته باشد،بنده قصد توهین و اهانت به دانشگاه های معتبر در کشور را ندارم چرا که باور بر توان رقابت جهانی برخی از آن ها نیز دارم اما نمی توان واقعیت را کتمان کرد.

بنده شاهد هستم که دانشجوی ارشد به دستفروشی روی آورده است

وی تاکید کرد: چرا باید همه دانشجو شوند؟ تا بحال این سوال را در هیچ روزنامه یا تارنمایی ندیده ام،چرا کارشناسی ارشد باید راننده تاکسی شود،بنده شاهد آن بوده ام که یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد در یکی از پارک های شهر به فروش آش و ... مشغول بوده است، نه اینکه کار ننگ است نه، بلکه مشکل آن است که انصاف کجاست؟ هزینه میلیاردی در بخش آموزش تنها برای پخت آش باید صرف شود؟ آیا نمی شد این همه تحصیلات آکادمیک را در پیشرفت و آبادانی مملکت صرف کرد (هرچند برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به عقیده بنده توانایی پخت همان آش را هم ندارند!).

وی گفت: در کنار این ها، بسیاری از کارمندان نیز برای کسب مرتبه بهتر شغلی و یا دریافت مستمری بازنشستگی بیشتر، به فکر تحصیلات تکمیلی می افتند و به دلیل مشغله کاری اداری و شاید عادت به سیستم تنبل پروری بسیاری از دستگاه های اجرایی، و شاید به دلیل صرفه زمانی و اقتصادی نداشتن کار علمی، به صرف اندک هزینه ای، پایان نامه و مقالات علمی معتبری برای خود دست و پا کرده و از فردا آقا یا خانم دکتر می شوند!!!

ایراد از بدنه آموزشی است که لاشه تحصیلات تکمیلی را برای کرکس ها آماده کرده اند!

جعفری خاطر نشان کرد: تا اینجا تنها دانشجو را متهم کردم و سیستم آموزش را،حال نوبت به اساتید محترم و عزیز می رسد، برخی اساتید را در ساعت اداری مشغول فروش آهن و سیمان و ... برای ساخت برج دیده می شوند، چند سالی است که تحولی در سیستم دانشگاهی ندیده ام اما شاهد آن بوده ایم که مدل خودرو بسیاری از اساتید از پیکان به پرادو، سوناتا و بسیاری از مارک  ها و برند های خارجی تبدیل شده است که حتی نام آن ها را هم نمی توانیم تلفظ کنیم، همانطور که پارچه های چینی آب می روند ساعت کلاس های درس دانشگاهی هم آب رفته اند، از دو ساعت تمام حق! دانشجو تنها یک ساعت آن هم با منت به او عرضه می شود، بسیاری از جزوه ها و کتاب های در حال تدریس را می توان در موزه ناپلئون مشاهده کرد! خود استاد و دانشجو می دانند که این ها تنها حفظیات است و کاربردی در دنیای واقعی کار و علم ندارند، به جرأت می توان گفت که ارتباط به استاد و دانشجو تنها به پیامک های تبریک عید مختصر شده است.

جعفری بیان داشت: تا اینجا تنها مقدمه ای بر یک دغدغه بود، چند سالی است که تبلیغات فراوانی در گوشه کنار کشور، تارنماها، دانشگاه ها و ... می بینیم که با دریافت مبلغ خاصی پایان نامه و حتی مدرک دانشگاهی برای افراد صادر می شود، آیا مشکل این افراد هستند؟ آیا مشکل دانشگاه و سیستم آموزشی است؟ آیا مشکل دانشجو است؟ از دید بنده هیچ ایرادی را نمی توان به افرادی گرفت که پایان نامه می فروشند!

وی گفت: ایراد اصلی کار از سیستم آموزشی بدون نظارت، نبود استاد در دانشگاه، نبود انگیزه برای کار علمی، نبود پشتوانه ی علمی و مالی برای دانشجو، ورود تقریبا تمام افراد به دانشگاه و مقاطع تحصیلی بالا، ناامیدی به آینده کاری و ... هزاران مورد دیگر است، بنابراین به نظر بنده کمترین گناه بر عهده فروشندگان مدرک و پایان نامه است،تا لاشه ای نباشد کرکسی به پرواز در نمی آید.

دانشجوی نخبه گلستانی در پایان گفت: ایراد از بدنه آموزشی است که لاشه تحصیلات تکمیلی را برای کرکس ها آماده کرده اند! قصد سیاه نمایی نیست اما در بسیاری از دانشگاه ها این مورد را نمی توان فرضیه که یک اصل دانست،مشکل خرید و فروش القاب آقا و خانم دکتر و مهندس مشکلی چند بعدی است که شاید اولین قدم در حل آن را بتوان بهبود فضای کار و کاهش پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست، چرا که تعدادکمتر دانشجو، طبیعتا فرصت کاری بیشتری را سبب خواهد شد و خود به بسیاری از موارد دیگر بهبود خواهد داد.

نوشتن دیدگاه

توجه!

نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود.
نظرات شما پس بررسی توسط مدیریت سایت نمایش داده میشود


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید