هرچند مسئولین به هردلیلی به وظایف خود در متعادل کردن قیمت بنزین  در طی سالها عمل نکردند و یک شبه بر آتش آن دمیدند اما رسانه و سواد رسانه ای مردم میتوانست جلوی این آشوب را بگیرد

به گزارش دانشجو سلام؛ فتنه زمستانی سالهای 88و 96  در ابان 98 تبدیل به فتنه پاییزی شد که به علت بی تدبیری دولت رخ داد

روند اتفاقات و تصمیم گیری های دولت در سالهای اخیر و مشکلات اقتصادی جامعه را مستعد هر نوع اعتراض میکند

این اعتراضات هرچند ممکن است در همه کشورها رخ دهد و از منظر تحلیلگران امری عادی و طبیعی باشد اما در کشور ما همین مسائل به ظاهر طبیعی منجر به بحران و آشوب میشود و اتفاقا عامل بی تدبیری خود را از این قضیه مبرا  کرده و طلبکار وارد میدان شده و هزینه آن را پای نظام مینویسد.

وظیفه روشنگری این کار به عهده رسانه است که از نگاههای یک سویه پرهیز کند و واقعیتها را برای مردم تشریح کند.

این اتفاقات علاوه بر فعالیت دشمنان خارجی و جنگ نرمی که دشمن برای انقلاب اسلامی درنظر گرفته به فعالیت رسانه ای  و سطح سواد رسانه مردم  ما هم بستگی دارد.

وقتی خبرنگار و فعال رسانه ای ما درست و بدون محافظه کاری کار خود را انجام دهد و مطالبه گری از مسئولین و احقاق حق مردم را الویت کار خود قرار دهد، در اینصورت هر چند دولت و مسئولین کم کاری هم داشته باشند اما رسانه میتواند اعتماد مخاطب و مردم را جذب کند و در زمان بحرانها به عنوان منبع قابل اعتماد مردم باشد و ابعاد قضایا را برای مردم تبیین کند که مردم بتوانند با کنترل هیجانات و خشم خود تصمیمات صحیحی بگیرند.

رسانه ای که در فیلمها و سریالها و در خبر هایش مطالبات و خواسته های عمومی مردم دیده نشود مطمعنا نمیتواند در مواقع مورد نیاز جامعه را همراه کند و در این صورت است که بازار شایعات و تحلیلهای دروغین در شبکه های خارجی میتواند ذهن مخاطب را در اختیار بگیرد و آنچه خود میخواهد به آنها بقبولاند و با یک فراخوان آنها را به خیابان بکشاند

کاری که در فتنه آبان گذشته به عینه همه دیدند، که هرچند مسئولین به هردلیلی به وظایف خود در متعادل کردن قیمت بنزین  در طی  چند سال عمل نکردند و یک شبه بر آتش آن دمیدند اما رسانه و سواد رسانه ای مردم میتوانست جلوی این آشوب را بگیرد

اگر رسانه ها به درستی قضیه را تبیین میکردند و از دولت توضیح میخواستندکه چرا به وظیفه خود در طی این سالها عمل نکرد و اطلاع رسانی درستی از افزایش قیمت نداشت و ده هاسوال دیگر، آیا این خسارت به جان و مال مردم و هزینه به کشور وارد می شد؟

اقناع افکار عمومی در این ایام وظیفه اصلی رسانه است کاری که در سال 88 هم رسانه داخلی ما نتوانست انجام دهد و یک ادعایی بی اساس  نمیتوانست تبدیل به فتنه عظیم آنچنانی شود

یکی از اقدامات اشتباه ما این است که تا اتفاق و اعتراضی صورت می‌گیرد اولین را ه حل را امنیتی کردن می دانیم و اولین سلاح ما صرفا منع کردن است.

درحالی‌ که از منع کردن به نتیجه‌ای نخواهیم رسید، و کسی پیروز میدان خواهد بود که بتواند افکار عمومی را اقناع کند.

با شیوه کنونی نمی‌توان فضای مجازی را مدیریت کرد زیرا دانش و سوادی از طریق آن به جامعه انتقال داده نشده است لذا بسیار ضروری است که نهضت گسترده آموزش سواد فضای مجازی در کشور راه‌اندازی شود تا خانواده‌ها بدانند چگونه از این فضا استفاده کنند و تکنیک‌های اقناعی، رژیم مصرف و حد و حدود استفاده از آن را یاد بگیرند.

لیلا هاشمی دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی گلستان

نوشتن دیدگاه

توجه!

نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود.
نظرات شما پس بررسی توسط مدیریت سایت نمایش داده میشود


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید