عشایر سیستان و بلوچستان مردم سختکوشی هستند که وجودشان همانند سایر عشایر برای کشور اسلامی ایران مفید بوده که رفع موانع آموزشی این قشر زحمتکش تاثیر بسزایی بر جامعه خواهد داشت.
به گزارش «دانشجو سلام»به نقل از عصر هامون، فرهنگ اصیل عشایر برگرفته از فرهنگ اسلام ناب محمدی است که حفظ و رونق فرهنگ عشایر در عرصه های علمی و فرهنگی جامعه با گسترش آموزش و پرورش امکان پذیر است.
وجود موانعی از قبیل فقر اقتصادی، هم مرز بودن با کشورهای جرم خیز پاکستان و افغانستان، تعصبات فامیلی و صعب العبور بودن برخی مناطق عشایری آموزش را در این مناطق با دشواری همراه کرده است.
با وجود تمامی مشکلات و موانع پیش روی وجود ده مجتمع آموزشی، سه شبانه روزی و 150 مدرسه عشایری گواه توجه ویژه مسولان به آموزش عشایر غیور سیستان و بلوچستان می باشد اما در هر حال رفع سایر موانع آموزشی می تواند دریچه ای از امید را بر روی آنان باز نماید.
پایین بودن سطح تحصیل والدین و عدم توجه آنان به تحصیل فرزندانشان آموزش کودکان عشایری را با سختی مواجه کرده است.
همسایگی با دو کشور جرم خیز سبب ایجاد شغل های کاذب در بین عشایر شده است
رییس آموزش و پرورش عشایر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی عصر هامون با بیان اینکه عدم آگاهی اولیاء نسبت به تحصیل فرزندانشان و پایین بودن سطح تحصیلات والدین اثرات منفی بر تعلیم وتربیت دانش آموزان عشایری دارد، افزود: تعدد و تنوع ایلها، طوایف و تیره های عشایری پیچیدگی دربرنامه ریزی ها را سبب شده است.
آزاد رییسی ادامه داد: فقر اقتصادی خانواده های عشایری باعث استفاده از فرزندان به عنوان کمک خرج خانواده ها و همچنین همجواری با دو کشور جرم خیز افغانستان و پاکستان شغل های کاذب در بین عشایر ایجاد کرده و فاصله گرفتن دانش آموزان عشایری از درس را موجب شده است.
مدارس خشت و گلی مانع تحصیل دانش آموزان عشایر
وی تعصبات فامیلی ومذهبی بخصوص جهت ادامه تحصیل دانش آموزان دختر، پراکندگی وصعب العبور بودن راهها وعدم دسترسی به فن آوری روز درمناطق عشایری را از دیگر موانع بر سر راه دانش آموزان عشایری برشمرد.
رییسی، خشکسالیهای اخیر استان را موثر بر جذب و آموزش دانش آموزان عشایری دانست و افزود: تعدد زوجین ازدواج زودهنگام دختران عشایری را در برداشته همچنین عدم همخوانی برنامه های درسی با زندگی جامعه عشایری و وجود مدارس خشت و گلی و خطرآفرین مانعی بر سر راه تحصیل دانش آموزان عشایر شده است.
کمبودنیروی انسانی متخصص در دوره های راهنمایی و متوسطه وجود دارد
رییس آموزش و پرورش عشایر با عنوان کمبود نیروی انسانی متخصص در دوره های راهنمایی و متوسطه و عدم ماندگاری نیروها در مناطق عشایری، افزود: چندپایه بودن آموزشگاههای ابتدایی و فقر فرهنگی و اقتصادی جامعه عشایری برکیفیت آموزش و پرورش تاثیر منفی داشته است.
رییسی با بیان انتظارات پایین جامعه عشایری باعث راضی بودن به پیشرفتهای بسیارکم در آنان شده، عنوان کرد: تعصبات وگرایشهای افراطی قومی درجامعه عشایری، استفاده بیش ازحد خانوادهها از کودکان برای انجام فعالیتهای روزانه و کوچ طولانی، پراکندگی مدارس، وجود مدارس مختلط، کلاسهای چندپایه، چندزبانه بودن و نیروهای سربازمعلم وحق التدریس مانعی دیگر بر سر راه آموزش دانش آموزان عشایری به شمار می رود.
وی، طرح اسکان داوطلبانه عشایر را موثر برتعلیم و تربیت دانش آموزان بیان داشت و تصریح کرد: نامناسب بودن راههای ارتباطی و زیرساختها، سیاربودن عشایر، عدم وجودفضای مناسب آموزشگاهها و پایین بودن سطح بهداشت درجامعه عشایری اثرات منفی بر کیفیت تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری داشته است.
رییسی، عدم پوشش کافی صدا و سیما در جامعه عشایری را باعث پیچیدگی دربرنامه ریزی ها دانست و افزود: عدم برابری امکانات دانش آموزان عشایری باشهر و روستا، وجود مدارس خشتی، گلی و فضاهای آموزشی نامناسب، عدم وجود نیروی انسانی بومی و ماندگار به ویژه در بخش دختران و عدم استخدام نیروهای فارغ التحصیل بویژه دختران عشایری از دیگر معضلات موجود در آموزش دانش آموزان عشایری برشمرد.
شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل از جمله اقدامات موثر آموزش و پرورش عشایر بوده است
رییس آموزش و پرورش عشایر سیستان و بلوچستان گفت: شناسایی وجذب تعدادزیادی ازبازماندگان وتارکین از تحصیل، دایرنمودن کلاسها حتی زیر حدنصاب برای افزایش پوشش تحصیلی، توسعه و ایجاد مدارس شبانه روزی برای خدمات رسانی به فرزندان مستعد عشایر از جمله عملکردهای اداره آموزش و پرورش عشایر جهت رشد و توسعه آموزش در بین عشایر منطقه بوده است.
آزاد رییسی در این راستا ادامه داد: اجرای طرح روستا مرکزی برای جذب بیشتر دانش آموزان، اختصاص نیروی زن در بعضی ازمناطق عشایری پرجمعیت برای جذب دختران، جذب خیرین مدرسه ساز و احداث تعداد زیادی کلاس درس با مشارکت مردم و اداره کل نوسازی و جذب کمکهای غیرنقدی و بسته های حمایتی شامل موادغذایی، پوشاک، کفش، نوشت افزار و توزیع بین اولیاء و دانش آموزان عشایری از دیگر اقدامات موثر آموزش و پرورش عشایر به شمار می رود.
وی، با اشاره به تجهیز 70 درصد مدارس عشایری به سیستم فناوری، رایانه، لپ تاپ و دوربین های تلسکوپ نجومی افزود: به منظور ارتقا آموزش در بین دانش آموزان عشایر اقداماتی نظیر توسعه پیش دبستانی، تشکیل کلاسهای دوزبانه یکماهه خاص مناطق عشایری و همکاری با نهضت سوادآموزی در خصوص باسواد کردن اولیاء بیسواد دانش آموزان انجام شده است.
قبولی دانش آموزان عشایر در دانشگاه ها نتیجه تلاش های شبانه روز آموزش و پرورش عشایر می باشدرییسی، افزایش آمار دانش آموزان مشغول به تحصیل درمدارس عشایری باتوجه به جذب بازماندگان وتارکین ازتحصیل، قبولی دانش آموزان شبانه روزیها و متوسطه عشایر در مراکز عالی و دانشگاهی، افزایش آماردختران مشغول به تحصیل باتوجه به بکارگیری نیروی زن درمدارس عشایر را از جمله نتایج به دست آمده توسط اقدامات آموزش و پرورش عشایر برشمرد.
وی با اشاره به مشغول به تحصیل بودن اکثر فرزندان عشایر با تشکیل و راه اندازی کلاسهای زیر حدنصاب عشایری و تحصیل دانش آموزان عشایر درمقاطع بالاتر افزود: مشارکت در امور و نزدیکی بیشتر اولیا با مسائل آموزشی و پرورشی مدارس عشایری، بروزبودن اطلاعات آموزشی وپرورشی بیشترمعلمان ودانش آموزان با عنایت به وجود لپ تاپ ورایانه درمدارس عشایری و افزایش نرم قبولی دانش آموزان پایه اول ابتدایی باتوجه به تشکیل کلاسهای دوزبانه مناطق عشایری از دیگر دستاوردهای اداره آموزش و پرورش عشایر سیستان وبلوچستان می باشد.
انتهای پیام/
توجه!