راوی دفاع مقدس گفت: آیه آیه این قرآن تلنگری به اندیشه‌های ماست، با توجه به مقامی که قرآن برای شهید در نظر گرفته است نتیجه می‌گیریم، یادواره و جلسه شهید یعنی جلسه تلنگر به اندیشه، ما اینجا نیامده‌ایم ترک رفتار و گناه کنیم بلکه آمده‌ایم ترک اندیشه‌ها و باورهای غلط کنیم.

به گزارش «دانشجو سلام»، حجت الاسلام وحید حجتی، راوی دفاع مقدس شب گذشته در دومین سالگرد دو شهید گمنام دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به آیه شریفه «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»،گفت: «تحسبن» در این آیه اشاره دارد به گمان خیلی قوی که به اعتقاد و باور تبدیل شده است، خداوند در این آیه قوی و صریح می فرمایند گمان نکنید کسی که در راه خدا کشته شده مرده است.

حجتی تصریح کرد: وقتی به آیات و روایات نگاه می‌کنیم می‌بینیم چه مقامات جالب توجهی برای شهید قائل هستند، یکی از این مقام‌ها این است که وقتی اولین قطره خون شهید بر زمین می‌ریزد تمامی گناهانش بخشیده می‌شود و همچنین مقامی دارد که می‌تواند ۷۰ نفر را شفاعت کند.

وی قرآن را کتابی برای زندگی خواند و بیان داشت: آیه آیه این قرآن تلنگری به اندیشه‌های ماست، با توجه به مقامی که قرآن برای شهید در نظر گرفته است نتیجه می‌گیریم، یادواره و جلسه شهید یعنی جلسه تلنگر به اندیشه، ما اینجا نیامده‌ایم ترک رفتار و گناه کنیم بلکه آمده‌ایم ترک اندیشه‌ها و باورهای غلط کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که قرآن برای این است که ما زندگی کنیم، تصریح کرد: آمار حفظ و ترجمه در کشور ما بالاست؛ اما مشکلات عدیده در زندگی افراد نشان می‌دهد ما با قرآن زندگی نمی‌کنیم بلکه فقط می‌خوانیم، این قرآن می‌فرماید شهید زنده است یعنی زندگی می‌کند، یک زندگی که لذت زنده بودن در آن است.

شهید کسی است که به معارف قرآن و خدا دست پیدا کرده است

حجتی تصریح کرد: ما نیز اگر بخواهیم اهل حال باشیم و از زندگی لذت ببریم باید معرفت به شهید پیدا کنیم و مانند او زنده باشیم، شهید کسی است که به معارف قرآن و خدا دست پیدا کرده است با چنین معرفتی مرده بودن معنا ندارد همچنان که آیت الله بهجت نیز می‌فرمایند: «با چنین خدایی باز اگر احساس ناامیدی کنیم جای تعجب دارد».

این راوی متذکر شد: کلمه شهید از مشهود می‌آید، از خودتان بپرسید این شهید شاهد چیست؟ شاهد به معرفت خداست، شهید به خداوند معرفت پیدا کرده که از عزیزترین داشته‌اش که «جان» باشد گذشته و خود را خرج خدا کرده است، این فی سبیل الله فلسفه دارد، اگر شما هم معرفت به این خدا پیدا کنید کشته مرده‌اش می‌شوید و تازه بعد از آن زنده می‌شوید و زندگی می‌کنید.

حجتی اضافه کرد: در جوشن کبیر داریم «یا هادی المظلین» یعنی ای هدایت گر گمراه کننده‌ها، این خدا نه فقط به فکر گمراه شده‌هاست به فکر گمراه کننده‌ها هم هست نمونه آن نیز فرعون است فرعونی که ۷۰ نوزاد را سر برید و ادعای خدایی کرده است این فرعون نیز از لیست بنده‌های خدا پاک نشد، این خدا بلاک لیست ندارد و برای همین فرعون نه تنها یک پیغمبر بلکه دو پیغمبر برای او خرج کرد.

وی با بیان اینکه معرفت به خدا مهم‌تر از معرفت به شهید است، گفت: خداوند در قرآن حتی می‌فرماید هدایت شما نیز پای ماست، هدایت یعنی دستگیری همراه با لطف و رحمت، همانگونه که گفته غصه روزی را نخورید گفته که غصه هدایت را نیز نخورید این یعنی هیچ بنده ای از چشم خدا نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه شهدا برای همه رفتند، گفت: برخی از ما مسجد، بسیج و هیات را اختصاصی کردیم این‌ها جوگیری‌های بدون معرفت است، تشییع شهدای غواص روی خیلی از ماها را کم کرد، خیلی از این‌هایی که ادای تجربه و تخصص را در می‌آورند هزینه روی دست فرهنگ شهیدپروری می‌گذارند، حالِ خدا این است که احساس بدی به هیچ بنده‌ای ندارد ولی برخی از ما ادعا می‌کنیم فلانی بد است و فلانی ظالم است.

این راوی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) که در مسجد کوفه با شنیدن «الله اکبر» گریه کردند، گفت: از امیرالمومنین پرسیدند چرا گریه می‌کنید فرمودند «الله اکبر» یعنی خداوند در صبوری نسبت به گناه بندگانش بزرگ است، شهدا به همین معرفت رسیدند که با ذوق و اشتیاق به سمت خدا رفتند.

وی با بیان اینکه جلسه و یادواره شهید جلسه‌ای برای کسانی است که خسته‌اند و دلشان برای خدا تنگ است، متذکر شد: شهید ابراهیم هادی زیر دوشکا با خدا حرف می زد و گریه می‌کرد می‌گفت خدایا کمک کن اگر اینجا از دنیا رفتم اولین کسی را که شفاعت می‌کنم همین فردی باشد که مرا به شهادت رسانده، این همان خوی علوی (ع) و حسینی (ع) است که وامدار معرفت به خداست.

حجت الاسلام حجتی متذکر شد: خدا حواسش به همه هست اگر مانند شهدا با این خدا رفیق شوید دشمن را هم شفاعت می‌کنید؛ اما برخی از ما همه را می‌رانیم و ادعای کار فرهنگی می‌کنیم، کار فرهنگی که سر و صدا ندارد کار فرهنگی همین معرفت است که هر روز یاد حسین فاطمه (ع) را زنده‌تر می‌کند.

این روای ادامه داد: این جمله که می‌گویند «تقابل حق و باطل»، اشتباه است، حق دنبال جنگ و تقابل نیست، جنگ‌ها همیشه از باطل است، در جنگ تحمیلی هم ما فقط دفاع کردیم، حال شهدا و وصیت نامه شهدا به ما می‌گوید آن دفاع یک دفاع دلسوزانه بود دفاعی که می‌گفت حاضرم بمیرم؛ اما شما حال بد نداشته باشید.

حجت الاسلام حجتی عنوان کرد: ظاهر دفاع مقدس و قیام کربلا، تیر و ترکش و نیزه بود پشت پرده‌ها را ببینید معرفت به خدا را ببینید خدایی که از همه می‌گذرد؛ اما ما نمی‌توانیم از کسی که به ما بدی کرده بگذریم.

این راوی در پایان گفت: با توجه به اینکه خدا در قرآن می‌فرمایند حتی افتادن برگی از درخت اتفاقی نیست، حضور شما نیز در این مراسم اتفاقی نیست، خدا دلش برای شما تنگ شده بود و شما را دعوت کرد، همان خدایی که نمی‌خواهد شما به بن بست عاطفی برسید و دلتان بگیرد.

انتهای پیام/

نوشتن دیدگاه

توجه!

نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی شود.
نظرات شما پس بررسی توسط مدیریت سایت نمایش داده میشود


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید